AKTUÁLNĚ: Для дітей з України від Омбудсмана Відповіді на питання, які можеть тебе тепер турбувати

Nevíš si rady?

Vždy je dobré mít se kam obrátit a nebýt na problémy sám nebo sama. Není ale lehké najít tu správnou osobu nebo instituci, proto tady najdeš pár rad, jak se co nejlépe a nejrychleji zorientovat.

  1. Napřed se pokus ideálně jednou větou zformulovat, co vlastně potřebuješ (například: Potřebuji s někým probrat, co se děje doma. Potřebuji pomoci vyřešit dluhy. Nevím, kam jít, když mám problémy ve škole apod.)
  2. Oslov někoho z okolí, komu důvěřuješ. Může to být rodič, jiný příbuzný, soused, učitelka ve škole, trenér sportovního oddílu apod. a poraď se s ním, koho z odborníků oslovit.
  3. Pokud nikoho takového nemáš nebo se stydíš, zkus si sám nebo sama vybrat mezi následujícími možnostmi podle povahy tvého problému a jeho naléhavosti:
    • Zavolej nebo napiš některé z linek důvěry. Většina z nich funguje velmi operativně. Hodí se to tedy na urgentní případy, kdy nevíš, kudy kam.

    • Obrať se na OSPOD (tedy orgán sociálně-právní ochrany dětí, někdy také označován jako “sociálka”). Sídlí na městském úřadě (nebo úřadu městské části či obvodu) v každém větším městě. Tento postup se hodí na závažné problémy v rodině (například týrání, neshody s rodiči). OSPOD Tě musí vyslechnout, poradit a pomoct Ti najít řešení.

    • Napiš nám. Ideálně v případech, kdy si stěžuješ na nějaký úřad, jsi diskriminován/a nebo máš problémy například v dětském domově. Pokud Ti nebudeme moct pomoci, alespoň Ti poradíme, kde a jak najít vhodnou pomoc. Počítej ale, že nemáme službu 24 hodin denně. Snažíme se však reagovat nejpozději do tří dnů. Do té doby se podívej, jestli jsme již neřešili podobnou situaci s někým jiným.

Ombudsman Ti nemůže pomoci v situacích, kdy je ti smutno, nepohodl/a ses s kamarády, rodiče se na Tebe zlobí, protože jsi ztratil/a klíče apod. Ale ani v těchto případech nejsi úplně sám či sama. Je možné např. zavolat na některou z linek důvěry.