Stovky dětí se speciálními vzdělávacími potřebami se neobejdou bez druhého pedagoga, osud tohoto podpůrného opatření je ale nejistý

Nelíbí se nám, že ministerstvo navrhuje zrušení jednoho z podpůrných opatření pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami – využití dalšího pedagoga. Voláme proto po diskuzi o připravované změně školského zákona.

Pomoc dalšího pedagoga doporučují poradny dětem, které ve škole potřebují více podpory. Aktuálně ho využívá téměř 500 dětí.

Ministerstvo však chce tuto pozici zrušit. A to přesto, že na ni děti mají v případě potřeby právo. To vyplývá z mezinárodních závazků České republiky – Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením i Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech.

Pro koho je druhý pedagog zásadní? Například pro:

  • osmáka Alexe s rakovinou, který nemůže chodit do školy kvůli hrozící infekci. Učitel s ním pracuje dvě hodiny denně doma. Po návratu do školy mu bude pomáhat i tam. Alex totiž bude nadále potřebovat zvýšený individuální přístup zohledňující jeho zdravotní stav.
  • páťáka Edu s Aspergerovým syndromem. Ten měl v minulosti problémy se zapojit do výuky i do třídního kolektivu. Jeho školní výkony významně ovlivňoval zájem o konkrétní téma či aktivitu. Bylo velmi náročné ho motivovat k práci, která ho nezajímala. Nyní může další pedagog výuku okamžitě přizpůsobit, například když je Eda unavený, projevuje více emocí než ostatní nebo je zklamaný z neúspěchu. Využití dalšího pedagoga prospělo také zbytku třídy. Kmenový učitel na ně má totiž více prostoru.
  • prvňáčka Ivana, který nemá v blízkosti domova školu pro děti se sluchovým postižením. Rodiče se proto domluvili s běžnou školou, že bude chodit do její logopedické třídy. V té je devět dětí a všichni mají nějaké speciální vzdělávací potřeby. Další pedagog, specialista na vzdělávání dětí se sluchovým postižením, se u Ivana zaměří na výuku českého jazyka jako cizího. Může také upravit výuku podle Ivanových možností nebo používat odlišné učebnice. Zároveň ve třídě pomáhá dalšímu žákovi s těžkým sluchovým postižením. S kmenovým učitelem se navzájem doplňují a domlouvají tak, aby byli žáci co nejméně odloučeni od ostatních.

Jaké děti nejčastěji využívají podporu druhého pedagoga?

  1. Děti s poruchou autistického spektra, které mají obtíže fungovat v třídním kolektivu.
  2. Děti s logopedickými vadami, pro které není dostupná speciální škola.
  3. Děti po úrazu nebo nemoci, kteří se musí vzdělávat doma.
  4. Děti s těžkým kombinovaným postižením ve speciálních školách.

Více informací o tématu najdeš na ochrance.cz.