Nedávno ombudsmanka řešila případ sedmnáctileté Žanety, kterou do dětského domova umístil soud. U rodičů být nemohla a s určenými poručníky být nechtěla. Po příchodu do dětského domova (první měsíc) Žaneta musela odevzdat mobil a měla k němu přístup pouze jednu hodinu denně. Ředitel dětského domova také zakázal, aby ji navštěvoval její přítel nebo aby k němu mohla jet na víkend. Přístup k internetu měla pouze omezený, a kromě odchodu do školy vzdálené jen několik stovek metrů nemohla samostatně odejít mimo areál zařízení.
Ochránkyni se přístup zařízení nelíbil. Kontaktovala proto také sociální pracovnici OSPOD, která měla dívku na starosti. Ani ta však s věcí nic neudělala. Zařízení trvalo na tom, že tato omezení jsou během prvního měsíce pobytu dívky v domově nutná. Po rozsáhlé komunikaci dětský domov i OSPOD uznali svou chybu. Zařízení s příchodem nového ředitele změnilo vnitřní řád. OSPOD slíbil, že napříště bude postupovat podle doporučení ombudsmanky.
Kdybys chtěl/a vědět víc, podrobně jsme případ popsali ve zprávě ombudsmanky a jejím závěrečném stanovisku.
Co obecně platí?
Zákon dětem umístěným z ústavních zařízeních (dětském domově, dětském domově se školou, výchovném či diagnostickém ústavu či středisku výchovné péče) garantuje práva, do kterých personál zařízení nemůže jen tak zasáhnout. A to ani s odůvodněním, že si dítě v zařízení musí zvyknout (například během prvního měsíce).
Ombudsmanka se však občas setkává s případy, kdy zařízení nově příchozím dětem automaticky zakazuje přijímat návštěvy blízkých, chodit na volné vycházky, telefonovat, mít u sebe vlastní mobil či používat internet. To však nelze. Omezení těchto práv je možné jen z vážných důvodů a je-li to v zájmu dítěte. O některých dokonce musí rozhodnout soud. Pokud by ses s něčím takovým setkal/a, neboj se ozvat. Můžeš zavolat nebo napsat sociálním pracovníkům či pracovnicím OSPOD. Ti by tě měli v zařízení pravidelně navštěvovat. Stejně tak můžeš kontaktovat nás.