Obětí šikany ve škole může být každý

Bojíš se vrátit do školní lavice mezi spolužáky? Zesměšňují tě spolužáci, ničí ti věci, berou svačinu, bijí tě nebo tě natáčí a pak na internetu videa komentují? Můžeš být obětí šikany.

Není se třeba stydět, může se to stát každému. Důležité je nenechat se a situaci řešit. Začít bys měl/a tím, že se někomu svěříš. Nejlépe někomu z dospělých v tvém okolí (třeba rodiči, učiteli, vychovateli).

Pokud se bojíš o problému mluvit s někým známým, můžeš využít například webové stránky Nenech to být, prostřednictvím které můžeš oznámit, proč se ve škole necítíš dobře. Podnět můžeš poslat i anonymně. Poputuje pak rovnou do emailové schránky určeného učitele či psychologa na tvé škole, který by se na problém měl zaměřit.

Pokud si o svých problémech potřebuješ s někým rychle promluvit, můžeš využít službu Linky bezpečí – tel. č. 116 111. Zavolat můžeš zdarma v kteroukoliv denní i noční dobu. Linka totiž funguje nepřetržitě.

Online poradnu k řešení šikany najdeš také na stránkách Alík.cz. Zde se můžeš zeptat na vše, co tě trápí. Odpoví ti odborníci z Modré linky, se kterými se můžeš spojit (telefonicky, prostřednictvím Skype, e-maliem či na chatu) také přímo přes jejich linku důvěry.

Případ, kterým se nedávno zabývala ombudsmanka: Problémy se svými spolužáky měl také chlapec, jehož maminka se obrátila na ombudsmanku. Spolužáci se mu posmívali a také ho fyzicky napadali. Přestože se s problémy doma svěřil a jeho maminka se mu pokoušela pomoci (mimo jiné i tím, že naléhala na školu, aby situaci řešila), nic se nelepšilo. Proto jeho maminka napsala České školní inspekci a na postup školy si stěžovala. Postup, jak se na inspekci obrátit, najdeš zde.

Inspekce její stížnost prošetřila, ale označila ji za částečně nedůvodnou a částečně neprůkaznou. S tím se maminka nechtěla smířit, a proto napsala také ombudsmance. Ta bohužel nemůže šetřit přímo postup školy, ale zaměřila se na to, jak stížnost prošetřila inspekce.

Zjistila, že inspekce pochybila, když přímo ve škole neprovedla kontrolu a spokojila se pouze s dokumenty, které jí poslala škola a které situaci vykreslovaly pouze jednostranně. Ombudsmanka se svými zjištěními seznámila ústředního školního inspektora. Ten uznal, že inspekce postupovala špatně. Přijal proto opatření, aby se situace již neopakovala.