Co dělat, když mi ještě nebylo 15 a pošta mi nechce vydat balík?

Ombudsmanovi napsal čtrnáctiletý Tomáš, který si za ušetřené kapesné objednal zboží na internetu. Balík mu ale na poště odmítli vydat, protože mu ještě nebylo 15 let. Považoval to za přímou diskriminaci z důvodu věku.

Tomáš se na poště prokázal platným cestovním pasem. Pracovnice pošty ale Tomášovi tvrdila, že podle poštovních podmínek nemůže zásilku vydat osobě mladší 15 let. Zásilku tedy museli vyzvednout Tomášovi rodiče.

Ombudsman vyzval Českou poštu k vyjádření a zároveň prozkoumal podmínky u konkurence (u ostatních držitelů poštovní licence). Ukázalo se, že podmínku věku pro vydání zásilky stanoví pouze Česká pošta. Ombudsman dospěl k závěru, že pokud pošta znemožňuje převzetí zásilky osobě mladší 15 let, dopouští se přímé diskriminace této osoby z důvodu věku. V daném případě tedy dochází k nezákonnému znevýhodnění osob mladších 15 let.

Zároveň je takový postup v rozporu s právem dítěte na ochranu jeho soukromí, protože dochází ke svévolnému zasahování do jeho korespondence. Proto ombudsman vedení České pošty doporučil, aby poštovní podmínky upravila a požadavek minimálního věku odstranila. Pošta to odmítla.

Ombudsman se proto obrátil na Český telekomunikační úřad a vyzval jej, aby postup pošty prošetřil. Tento úřad je totiž povinen dohlížet na to, zda není spotřebitel v oblasti poštovních služeb diskriminován. Úřad napsal ombudsmanovi, že má na věc stejný názor a přislíbil, že věc s Českou poštou napraví. S pomocí Českého telekomunikačního úřadu pak ombudsman přiměl Českou poštu ke změně pravidel.

Sdílet stránku 
 
Mapa webu   -   O webu  -  Tisknout stránku   -   Přístupnost webu   -  
vyrobila Omega Design
 
dataLayer.push({'event': 'page'});